søndag den 20. september 2015

Pædagogiske overvejelser med hensyn til dyreholdet





Pædagogiske overvejelser med hensyn til dyreholdet

Da jeg har valgt at tage en hund, min Yorkshire Terrier Joey påca. 1 år, er overvejelserne meget store da det kan være en udfordring med en hund i en institution. 
  • Brugere/borgere:
    Jeg har valgt at jeg gerne vil arbejde med dagtilbud, som betyder børnehaver og vuggestuer. Jeg har valgt at det skal være i børnehave, da aldersgruppen er de 0-6 årige børn og mange børn i denne alder kender rigtig godt til hvad en god og en dårlig ven er. I denne alder er mange børn også bevidste omkring hvad man må og hvad man ikke må med dyr eller mennesker.
  • Pædagogisk forløb:
    Hvis jeg skulle lave et pædagogisk forløb med en børnegruppe med en hund, ville jeg tage og fokusere på venskaber, da en hund er en rigtig god ven og altid lytte og svare ikke igen. Jeg ville inddrage børnene i at skulle ud til et dyre internat eller et andet sted hen, for at anskaffe den hund der passe til børn i alderen 0-6 år. Jeg ville tage nogle stykker med, så jeg kunne se om hunden ville kunne forholde sig roligt med børnene og børnene kunne lide den hund. Herefter ville jeg som pædagog skaffe foder til hunden og læse litteratur med børnene omkring denne race hunden har, så børnene forstår hvad en hund er (det skal selvfølgelig undersøges inden, hvilken race hunden skal være, inden den bliver købt).  
    Her kan man lave et forløb over et par uger, som handler om venskab, hvad er en god ven og hvad er en ikke så god ven. Snakke og læse om venskaber i bøger og prøve at skabe en relation og venskab til hunden, jeg ville tage med hen på stuen.
    Inden jeg ville begynde at få skabt en relation mellem hunden og børnene, ville jeg snakke med børnene omkring ansvaret at have en hund i en institution og hvad man må og ikke må med en hund. Fortælle dem at nogle gange gider hunden ikke alt hvad børnene vil og det skal man lade den om, om den vil eller ej.
  • Pædagogens rolle:Pædagogen skal være den oplysende kilde, som kan informere børnene omkring hundens væremåde og hjælpe børnene med at skabe en relation og få nye venskaber til andre børn. Pædagogen skal kunne hjælpe og være den støttende i det pædagogiske forløb der bliver lavet. Pædagogen skal også være den der inddrager børnene når der skal anskaffes hund og være den der får forløbet igang og være den der inddrager børnene i at skulle passe og pleje hunden. Hvis pædagogen anskaffer en ældre hund, skal pædagogen også være den der informere og forklare børnene omkring død, da hunden kan gå hen og dø, når den er gammel, og svare på spørgsmålene der højst sandsynligvis vil komme fra børnene. 
  • Eget udbytte af dyreholdet: Jeg har fået meget større viden omkring denne race. Da det er en lidt tidskrævende race, som skal plejes og passes og ud og gå ture flere gange dagligt. Jeg har fået mere viden omkring min egen hund at den har nogle forskellige personligheder i de forskellige situationer han kan være udsat for. 

Kilde: Børn og unge side 14-17 & http://www.123fakta.com/da/yorkshire-terrier-fakta & http://www.gipote.dk/hunde-artikler/678-Skal-din-hund-vaere-en-besoegshund- 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar