Tur til Fiskeri- og Søfartsmuseumet i Esbjerg.
På "Fiskeri- og Søfartsmuseumet" i Esbjerg blev vi taget godt imod af Maja og Asbjørn som arbejdede på museet og var dem vi skulle følge fra kl.10.00 til kl.12.00 ca. Vi startede med at blive vist ind i et lokale, hvor vi skulle have lidt undervisning i hvad musset står for og hvordan de formidler deres ting videre til andre.
På museet tilbyder de undervisning på 45 minutter til børn, unge og ældre og Asbjørn fortalte at det er ikke et normalt museum, da mange tror og oplever at "normale" museer er kedelige, derfor har de valgt at gå en anden vej i Esbjerg. I Esbjerg gør de det til en oplevelse at være på museum.
Når Asbjørn har undervisning med nogle børn fra en børnehave, tager de og fokusere på at tilgodese læreplanerne som børnehaverne arbejder efter. Mange børn reagere meget kraftigt når de ankommer til museet, både nysgerrighed, undren, undersøgende, skræk og rædsel. Mange børn vender hurtigt sig når de får lov til at få det i deres tempo og med ro omkring sig.
Når børn siger "ad" eller "klam", kan det være omverdenen der har påvirket børnene til at sige det, f.eks. har forældre, bedsteforældre, venner eller endda pædagoger meget at sige her, da de skal virke som rollemodeller for børnene.
Efter en pause på 7 minutter og 30 sekunder blev vi vist ind i et andet rum, hvor der stod 4 plastik baljer med en eremitkrebs og et søpindsvin i. Her fik vi at vide at i de her bakker var der, som børnene tror, et dødt dyr og et levende dyr, da mange børn ikke ved at et søpindsvin er levende. Vi opdelte os i små grupper rundt om bakkerne og måtte rører, undersøge og kigge på dyrene. Selvfølgelig måtte vi også holde med!.
Efter vi fik lidt fakta omkring de to slags dyr, måtte vi se hvad Asbjørn havde i de to akvarier mit i rummet med håndklæder over.
I den første var der vand og sand, vi blev spurgt om vi kunne se nogle dyr og det kunne vi godt. På bunden var der nemlig en fisk, en fladfisk, hvor vi efter nærmere kiggen var det en rødspætte. De tre kendetegn på en rødspætte er at den har øjne på siden, er flad og har røde pletter på sig.
Herefter tog vi fandt i det andet akvarie, i det var der sand og nogle sten og denne gang blev vi også spurgt om der var nogle dyr i. På bunden ved stenen var der en lille fisk og nogle på holdet kendte godt fisken, den hedder nemlig en Ulk. Kendetegnet ved denne er at den har pigge (ikke giftige), kamuflere sig med sine omgivelser og basker med sin hale når den jagter sit bytte, spiser fisk og krabber.
Den kunne vi også få lov til at holde og kigge nærmere på.
Så fik vi frit spil til at kigge på hele "Fiskeri- og søfartsmuseet".
På museet tilbyder de undervisning på 45 minutter til børn, unge og ældre og Asbjørn fortalte at det er ikke et normalt museum, da mange tror og oplever at "normale" museer er kedelige, derfor har de valgt at gå en anden vej i Esbjerg. I Esbjerg gør de det til en oplevelse at være på museum.
Når Asbjørn har undervisning med nogle børn fra en børnehave, tager de og fokusere på at tilgodese læreplanerne som børnehaverne arbejder efter. Mange børn reagere meget kraftigt når de ankommer til museet, både nysgerrighed, undren, undersøgende, skræk og rædsel. Mange børn vender hurtigt sig når de får lov til at få det i deres tempo og med ro omkring sig.
Når børn siger "ad" eller "klam", kan det være omverdenen der har påvirket børnene til at sige det, f.eks. har forældre, bedsteforældre, venner eller endda pædagoger meget at sige her, da de skal virke som rollemodeller for børnene.
Efter en pause på 7 minutter og 30 sekunder blev vi vist ind i et andet rum, hvor der stod 4 plastik baljer med en eremitkrebs og et søpindsvin i. Her fik vi at vide at i de her bakker var der, som børnene tror, et dødt dyr og et levende dyr, da mange børn ikke ved at et søpindsvin er levende. Vi opdelte os i små grupper rundt om bakkerne og måtte rører, undersøge og kigge på dyrene. Selvfølgelig måtte vi også holde med!.
Efter vi fik lidt fakta omkring de to slags dyr, måtte vi se hvad Asbjørn havde i de to akvarier mit i rummet med håndklæder over.
I den første var der vand og sand, vi blev spurgt om vi kunne se nogle dyr og det kunne vi godt. På bunden var der nemlig en fisk, en fladfisk, hvor vi efter nærmere kiggen var det en rødspætte. De tre kendetegn på en rødspætte er at den har øjne på siden, er flad og har røde pletter på sig.
Herefter tog vi fandt i det andet akvarie, i det var der sand og nogle sten og denne gang blev vi også spurgt om der var nogle dyr i. På bunden ved stenen var der en lille fisk og nogle på holdet kendte godt fisken, den hedder nemlig en Ulk. Kendetegnet ved denne er at den har pigge (ikke giftige), kamuflere sig med sine omgivelser og basker med sin hale når den jagter sit bytte, spiser fisk og krabber.
Den kunne vi også få lov til at holde og kigge nærmere på.
Så fik vi frit spil til at kigge på hele "Fiskeri- og søfartsmuseet".
Ingen kommentarer:
Send en kommentar